درمبحث زلزله، نه تنها نجات جان انسان ها بسیار با اهمیت هست، در بسیار از زمان ها به دلیل استقام سازی ساختمان، شاهد ریزش بنا نیستیم. اما لوازم به دلیل تکان های شدید شکسته می شنود و پخش می شند. که خود می تواند بسیار خطر افرین باشند. یکی از وظایف اصلی در ساختمان سازی اهمیت دادن به دارایی های اشخاص در زمان زلزله هست. به همین دلیل جداکننده لرزه ای می تواند به خوبی نقش مفیدی را بازی  کند.

جداکننده لرزه ای مفهوم خوبی در مهندسی زلزله است ، که در اوایل دهه 1980 در ایالات متحده آمریکا و نیوزیلند و از اوایل 1975 در اتحاد جماهیر شوروی سابق معرفی شده است. به صورت خیلی ساده میتوان اینگونه تعریف کرد که : ایده اساسی این فناوری بدین شکل است که ساختمان را از زمین جدا کنیم به گونه ای که حرکات زلزله از طریق ساختمان به بالا منتقل نشود یا حداقل تا حد زیادی کاهش یابد. و به این ترتیب لرزش ساختمان به کمترین حد خود می رسد.

دستگاه های جداسازی در اکثر مواقع زیر ساختمان نصب می شوند و ساختار را از حرکات زلزله جدا می کنند. جداکننده لرزه ای می تواند لرزش ساختمان را به طرز چشمگیری کاهش دهد. روش جداسازی لرزه ای از طریق توسعه یاتاقانهای لاستیکی چند لایه امکان پذیر شده است. یاتاقان لاستیکی از چندین لایه ورق لاستیکی نازک و صفحات فولادی تقویت کننده تشکیل شده و از سختی افقی بسیار کمی برخوردار است.

جداکننده لرزه ای را می توان هم پایه سازه نصب کرد و هم بالاتر از و در میان طبقه نصب کرد.

از این روش برای مقاوم سازی ساختمانهای قدیمی نیز استفاده میشود. ژاپن اولین بار از این روش برای مقاوم سازی ساختمان هنرهای معاصر غربی استفاده کرد.

امیدواریم که در کشور ما که یکی از نقاط بسیار زلزله خیر دنیا هست، از تکنولوژی بیشتر برای ساختمان سازی بهره ببریم و علاوه بر نجات جان انسانها از اموال، خانه ها، زیرساخت ها و فعالیت اقتصادی مردم هم محافظت شود.