شرایط و قوانین فروشگاه اینترنتی کالاسازه


مشتری گرامی لطفاً موارد زیر را جهت استفاده بهینه از خدمات فروشگاه اینترنتی کالاسازه به دقت ملاحظه فرمایید.
ورود کاربران به وب‏‌سایت کالاسازه به معنای آگاه بودن و پذیرفتن شرایط و قوانین است. توجه داشته باشید که ثبت سفارش نیز در هر زمان به معنی پذیرفتن کامل کلیه شرایط و قوانین از سوی کاربر است.
لازم به ذکر است شرایط و قوانین مندرج، جایگزین کلیه توافق‏‌های قبلی محسوب می‏‌شود

طرف اول قرارداد

-این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی و به صورت دوجانبه و مطابق مفاد و شرایط این سند، میان طرفین آن منعقد می‌شود: طرف اول قرارداد پلتفرم بازار الکترونیکی کالاسازه به نشانی اینترنتی kalasazeh.com و تمامی سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ها و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن است که از این پس در این سند «کالاسازه»‌ نامیده می‌شود.

طرف دوم قرارداد

-تمام اشخاصی که طبق تعریف و مفاد این سند، در کالاسازه ثبت‌نام و یا از خدمات آن (موضوع قرارداد) استفاده می‌کنند که از این پس در این سند حسب مورد «کاربر/کاربران»، «غرفه‌دار/ غرفه‌داران» یا «خریدار/خریداران» خوانده می‌شوند.

تعاریف

-در قرارداد حاضر، اصطلاحات زیر در معانی مذکور در این ماده به‌کار رفته‌اند. کلماتی که تعریف نشده‌اند، توسط مرجع تفسیر در این قرارداد تفسیر می‌شوند.

الف. کاربر: هر شخصی که وارد کالاسازه می‌شود، ملزم به رعایت مقررات این قرارداد است.

ب. غرفه‌دار: هر شخصی که وارد کالاسازه می‌‎شود و با درج اطلاعات لازم، در کالاسازه محیطی مجازی برای فروش محصولات خود ایجاد می‌کند، غرفه‌دار نامیده می‌شود.

موضوع قرارداد

-استفاده از خدمات کالاسازه در چارچوب این سند، قوانین و مقررات کشور، احکام شرعی و اخلاق و عرف جامعه شامل موارد ذیل می‌گردد:

اول، خرید و فروش کالا و خدمات مجاز در بستر الکترونیکی، به شکل غیر هرمی و غیر شبکه‌ای، با هدف مصرف، تجارت، بازرگانی، واردات یا صادرات.

دوم، برقراری ارتباط و انتشار محتوا در بسترهای اجتماعی کالاسازه.

مقررات خرید از کالاسازه

مسئولیت کالاسازه و غرفه‌دار و خریدار

-کالاسازه هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در خود یا صحت مجوزهای آنها را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، از کالاسازه خرید می‌کند .

_کالاسازه هیچگونه مسئولیتی در قبال کیفیت کالای ارائه شده ندارد، و مسئولیت با شرکت تولید کننده می باشد. پس خرید کالای ضمانت دار و با خدمات پس از فروش، میتواند گزینه بهتری برای خریداران گرامی باشد.

-کالاسازه نسبت به هرگونه خسارت و نارضایتی ناشی از خرید و استفاده محصولات ارائه شده در کالاسازه، مسئولیتی ندارد، بلکه حسب مورد، همه مسئولیت متوجه غرفه‌دار یا خریدار یا هردوی آنها خواهد بود.

– الزامات قانونی خرید الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد در خرید از کالاسازه نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای کالاسازه ایجاد نخواهد کرد.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای خرید در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد.

-غرفه‌دار می‌تواند برای تولید یا آماده‌سازی محصول و ارسال از مبدأ، زمانی را تعیین و ثبت کند. بنابراین خریدار با توجه به این بازه زمانی، محصول غرفه‌دار را می‌خرد ونسبت به این بازه زمانی نمی‌تواند ادعایی داشته باشد .

-فاصله زمانی ارسال از مبدأ توسط غرفه‌دار تا تحویل به خریدار، به انتخاب نوع ارسال (مانند خدمات پستی یا پیکی) بستگی دارد و در صورت عدم کوتاهی یا تقصیر غرفه‌دار، مسئولیت آن متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه‌کننده خدمات ارسال محصول است.

-هزینه ارسال محصول را غرفه‌دار تعیین می‌کند و خریدار با توجه به آن، سفارش خرید خود را نهایی و هزینه محصول و ارسال آن را با هم پرداخت می‌کند..

– غرفه‌دار می‌تواند برای فروش و ارسال محصول، محدویت مکانی (مانند یک یا چند شهر یا استان) در نظر بگیرد.

-غرفه‌دار موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت سفارش، تأیید خود را نسبت به اطلاع از سفارش و اقدام برای تأمین و ارسال آن اعلام کند. بنابراین در صورت عدم تأیید توسط وی، به وضعیت سفارش طبق شرایط لغو سفارش و بازگرداندن مندرج در این قرارداد، رسیدگی می‌گردد.

تبصره: از آن‌جایی‌که پس از لغو سفارش، مبلغ آن به حساب مشتری عودت داده می‌شود، مسئولیت ارسال کالا یا انجام خدمات بدون تایید سفارش یا درج کد رهگیری پستی از سوی غرفه‌دار، تماما برعهده خود غرفه‌دار خواهد بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کالاسازه یا مشتری نخواهد بود.

– در صورت ثبت اشتباه قیمت محصول توسط غرفه‌دار (مانند اشتباه ریال و تومان) و فروش محصول، مسئولیتی متوجه کالاسازه نخواهد بود؛ مگر در مواردی که به تشخیص کالاسازه ، این اشتباه باعث ضرر قابل‌توجه به غرفه‌دار گردیده است. در این صورت، کالاسازه  می‌تواند راسا سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق مقررات مالی کالاسازه به خریدار بازگرداند.

تبصره: کالاسازه در هر صورت، ممکن است سفارشاتی که باعث ایراد ضرر قابل توجه به غرفه‌دار یا مشتری می‌شود را راسا لغو کند و هیچ‌کدام نمی‌توانند ادعایی در این مورد داشته‌باشند.

– غرفه‌دار موظف است کالای خود را با همان قیمت درج شده در سایت و روی کالا برای خریدار محاسبه و ارسال کند.

– غرفه‌دار نمی‌تواند کالایی که در لیست اقلام اساسی و دارای قیمت مصوب از سمت اتحادیه و … است را به قیمتی بالاتر به فروش برساند.

تبصره: درصورتی‌که غرفه‌دار کالایی بالاتر از قیمت مصوب به فروش برساند جریمه و مابه‌التفاوت کالا از وی دریافت می‌شود.

– در صورتی که غرفه‌دار پاسخگوی تماس‌های پشتیبانی جهت پیگیری ثبت مشکل و دریافت آدرس جهت مرجوعی محصول نبود، آدرس ثبت شده در غرفه و یا آدرس ثبت شده بر بسته پستی مبنای مشتری برای مرجوعی کالا می‌باشد. درصورت کامل و یا درست نبودن آدرس، مشتری موظف است محصول را تا 30 روز به امانت نگه دارد.

تبصره: درصورتی که محصول کمتر از 30 روز انقضا داشته باشه، حداکثر تا یک هفته قبل از خراب شدن از آن استفاده نماید. در این موارد، بدیهی است هزینه عودت محصول به عهده خریدار نیست.

– خریداران لازم است تا هنگام تحویل گرفتن مرسولات ارسالی و قبل از بازکردن بسته‌بندی آن، به مطابقت مشخصات و نشانی فرستنده و گیرنده با سفارش خود دقت کنند و در صورت وجود مغایرت یا مشکل یا ایراد ظاهری در بسته‌بندی مرسوله که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی یا مشکلات احتمالی باشد یا محتویات آن بررسی شود و ایراد ظاهری در محصول باشد، از دریافت مرسوله و امضای رسید خودداری کنند.

– در صورت اهمال خریدار در هریک از مراحل فرایند خرید، اعم از تحویل تا ثبت رضایت، مسئولیت آن بر عهده وی خواهد بود و مسئولیتی متوجه کالاسازه یا غرفه‌دار نخواهد بود. تشخیص اهمال به عهده‌ی تیم حل اختلاف کالاسازه است.

شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول

– لغو سفارش یا عودت کالا ممکن است در حالت‌های مختلفی اتفاق بیفتد که با توجه به مقررات کشور و الزامات قانونی آنها و شرایط این قرارداد به شرح زیر اعمال می‌گردد.

لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ

-خریدار تا قبل از ارسال سفارش توسط غرفه‌دار، حق فسخ سفارش را دارد و مبلغ سفارش پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی محصول) طبق مقررات و زمان‌بندی امور مالی کالاسازه به خریدار عودت داده خواهد شد.

     – پس از تایید سفارش توسط غرفه‌دار و تغییر حالت به «در حال آماده‌سازی»، غرفه‌دار حتی‌الامکان نباید سفارش را لغو کند و در صورت لغو، با جریمه نقدی مواجه خواهد شد که کیفیت آن طی یک دستورالعمل از سوی کالاسازه مشخص می‌شود.

-در صورت درخواست تأخیر در آماده‌سازی و ارسال سفارش توسط غرفه‌دار، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در کالاسازه برقرار است عمل می‌شود و در صورت عدم توافق و درخواست بازگردان وجه از سوی خریدار، پس از داوری و تأیید کالاسازه، مبلغ سفارش طبق مقررات کالاسازه به خریدار بازگردانده می‌شود.

– در صورت انصراف خریدار از کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) و قبل از ارسال آن از مبدأ توسط غرفه‌دار، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در کالاسازه برقرار است به اطلاع غرفه‌دار و کالاسازه برساند تا مجموع وجه سفارش (قیمت محصول و هزینه ارسال)، پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات کالاسازه به خریدار بازگردنده می‌شود.

– انصراف خریدار از سفارش، حتی قبل از ارسال محصول از مبدأ، نسبت به محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی و در بازه زمانی خرید مواد اولیه محصول و یا محصولاتی که برای شخص خاصی سفارشی‌سازی شده‌اند پذیرفته نیست؛ مگر با رضایت غرفه‌دار و توافق درباره هزینه‌ها.

لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ

-حق انصراف خریدار پس از ارسال محصول توسط غرفه‌دار، طبق شرایط این قرارداد و الزامات قانونی قوانین کشور پذیرفته می‌شود. برخی از الزامات قانونی در زمان تدوین این قرارداد از این قرارند:

1. حق انصراف فقط برای مصرف‌کننده است و مصرف‌کننده هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا‌ شغل حرفه‌ای خرید می‌کند.

2. تاریخ شروع حق انصراف برای کالا، از تاریخ تسلیم و تحویل گرفتن، و برای خدمات، از روز ثبت سفارش است.

3. در موارد مشمول حق انصراف، مصرف‌کننده فقط تا ۷ روز کاری فرصت دارد از حق خود استفاده کند و هزینه بازپس فرستادن کالا توسط خریدار به عهده اوست و از غرفه‌دار گرفته نمی‌شود.

4. طبق قوانین تجارت الکترونیک ایران، هزینه مرجوعی کالا بر عهده خریدار است.

5. 5درصد بابت هزینه ها و مالیات از مبلغ فاکتور کسر می گردد.

6. هزینه بسته بندی و کرایه از خریدار کسر می گردد.

تبصره 1 : در مواردی که خطا از جانب غرفه‌دار باشد هزینه مرجوعی با خود ایشان و مواردی که مشتری بر حسب سلیقه، درخواست مرجوعی دارد، مشتری موظف به پرداخت هزینه مرجوعی و هزینه‌ی ارسال اولیه می‌باشد.

تبصره 2 : درصورتی‌که خریدار در خرید خود آدرس اشتباه وارد کند هزینه‌ی مرجوعی و هزینه‌ی ارسال اولیه با خریدار است.

تبصره 3 : غرفه‌دار ملزم است اطلاعاتی همچون آدرس خود را به درستی در حساب کاربری غرفه وارد کند. در مواردی که کالا به هر دلیلی از سوی مشتری به آدرس ثبت شده روی غرفه مرجوع شود و آدرس اشتباه باشد، تمام مسئولیت با غرفه‌دار خواهد بود.

-برخی از کالاها و خدمات مشمول حق انصراف نیستند؛ ازجمله:

  • کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است.
  • کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.

– لغو سفارشات مربوط به محصولات دیجیتال یا الکترونیک، لوازم برقی، موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند، مواد فاسدشدنی، مواد آرایشی و بهداشتی، لباس نوزاد، داروهای مجاز در فروش الکترونیکی، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی، و انواع کفش و پوشاک (مگر در مواردی که محصول مطابق سفارش نباشد یا معیوب باشد) به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن‌ها، در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها، امکان‌پذیر نیست.

– طبق قانون در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. کالاسازه در راستای ایجاد رضایت بیشتر و ارتقای خدمات‌رسانی به کاربران در دسته‌ی کالای دیجیتال یا الکترونیک و لوازم برقی لازم می‌بیند قواعدی تنظیم کرده است:

چنانچه کالای دیجیتال یا الکترونیک و لوازم برقی خریداری شده توسط مشتری با کالای ارسال شده توسط غرفه دار از نظر (جنس، برند، رنگ) متفاوت و یا دارای عیوب ظاهری مانند (شکستگی، ترک خوردگی، زدگی و غیره) و عیوب فنی باشد، مشتری باید حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت غیرکاری پس از دریافت کالا از کالارسان، این مورد را ثبت مشکل کند و یا به پشتیبانی اطلاع دهد.

تبصره: خریدار مکلف است بلافاصله حین دریافت کالا از کالارسان و در مقابل وی اقدام به بازگشایی کالای خریداری شده از بسته یا پاکت و غیره نماید.

– شرایط مرجوع کردن کالا: کالایی که خریدار قصد بازگرداندن آن را دارد، باید با تمامی اقلام همراه مانند کارت گارانتی، بیمه و… در جعبه قرار گیرد و آسیب، پارگی، شکستگی و نوشته و برچسب اضافی بر روی کالا و جعبه آن، غیرقابل قبول است.

– خریدار برای استفاده از حق انصراف، لازم است در فرصت 7 روز کاری درخواست انصراف خود را ثبت کند تا کالاسازه برای بازگردندان محصول به غرفه‌دار و وجه به خریدار اقدام کند.

تبصره : هرگونه اشتباه در ارسال شماره کارت توسط خریدار برای بازگرداندن وجه به وی، متوجه خریدار است و کالاسازه مسئولیتی در این مورد ندارد.

– در صورت عدم مطابقت محصول تحویل گرفته شده با سفارش یا وجود عیب و مشکلی که روی ارزش مالی آن تأثیر دارد، خریدار تا ۷ روز کاری پس از تحویل کالا فرصت دارد وجود مشکل و درخواست پیگیری خود را ثبت کند تا کالاسازه برای وضعیت پیش‌آمده تعیین‌تکلیف و اقدام کند.

– در مواردی که خریدار می‌خواهد از حق انصراف قانونی استفاده یا وجود مشکل یا عیبی را ثبت کند، لازم است آن محصول را به صورت امانت و بدون مخدوش کردن یا تغییر دادن بسته‌بندی‌ اولیه غرفه‌دار و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی)، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.

– در صورتی که خریدار تا ۷ روز کاری برای محصولات مشمول قانون انصراف قانونی یا ۷ روز کاری برای محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی، عدم وصول محصول یا عدم رضایت خود یا وجود مشکلی را ثبت نکند، رضایت خریدار به صورت خودکار برای سفارش ثبت می‌گردد و پس از آن امکان انصراف و اعلام مشکل وجود نخواهد داشت.

– مشکلات و بازگرداندن محصولاتی که شرایطی برای استفاده و گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند، مانند رایانه، گوشی همراه، لوازم خانگی و دیگر محصولات دیجیتال یا الکترونیک و لوازم برقی که برخی از آنها باید توسط نمایندگی نصب شود، طبق توافق و قرارداد غرفه‌دار و خریدار خواهد بود و کالاسازه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

– در صورتی که کالاسازه تشخیص دهد عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری غرفه‌دار بوده است و غرفه‌دار هیچ‌ گونه همکاری برای حل مشکل نکند، کالاسازه یک‌طرفه و توسط خریدار، محصول یا محصولات طبق نشانی ارسال‌شده یا ثبت‌شده در حساب کاربری غرفه‌دار بازگردانده می‌شود. هزینه بازگرداندن محصول نیز از حساب غرفه‌دار کسر خواهد شد.

– در سایر موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار یا آیین‌نامه‌های اجرایی کالاسازه عمل خواهد شد و هرگونه اقدام تحت اشراف و بر اساس تشخیص تیم حل اختلاف کالاسازه صورت خواهد پذیرفت.