شیرآلات بهداشتی به واسطه نوع آبکاری که دارند به سرعت لک بر میدارند. و تمیز نگهداشتن و زیبایی شیرآلات بسیار مهم می باشد.

روش های گوناگونی برای تمیز کردن و براق کردن شیرآلات وجود دارد و همچنین کارهایی که هرگز نباید برای برای تمیز کردن شیرآلات استفاده شوند.

بهترین روش برای تمیز کردن شیرآلات در خانه، استفاده از مخلوط آب با مایع ظرفشویی و یا پودر می باشد. اگر شیرآلات به صورت مستمر شسته شوند، , خشک کردن شیرآلات بعداز هر بار مصرف، لک و رسوب بر روی آنها گرفته نمی شود و این بهترین روش نگهداری از شیرآلات می باشد.

جنس شیرآلات

شیرآلات بهداشتی که در ساختمان استفاده می شوند، از تنه ای با جنس برنج ساخته می شوند و بر روی آن آبکاری کروم می شود. هر چقدر که شیرآلات با کیفیت بالایی آبکاری شوند، اما استفاده از شوینده های قلیایی و اسیدی مانند: جوهر نمک، سفید کننده و رخشا می تواند که به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.

لک ایجاد کند و یا در برخی موارد آبکاری را به کل در قسمت هایی از شیر از بین ببرند و تنه زرد رنگ شیر دیده شود.

شستن شیرآلات با لیمو

نحوه شستشوی شیرآلات

اولین راهکار استفاده از لیمو تازه می باشد. بدین ترتیب که لیمو با کمی آب رقیق کرده و بر روی شیر ریخته و اجازه بدیم تا مدتی بر روش شیر قرار گیرد، تا رسوب نرم شود ( زمانی شاید بیشتر از دو و سپس اقدام به پاک کردن شیر نماییم.

شستشوی شیرآلات با سرکه

اما چنانچه رسوب بر روی شیر حجم بالایی داشت و توسط لیمو بر طرف نشود، بهترین نحوه شستشوی شیرآلات ، استفاده از محلول آب و سرکه می باشد. ( به یاد داشته باشیم باید حداقل میزان آب و سرکه 50- 50 باشد)

بدین ترتیب که سرکه را بر روی شیرآلات اسپری کنیم ( یا حوله آغشته به سرکه)، و اجازه بدیم حدود 15 تا 30 دقیقه بر روی سطح شیر باقی بماند. و بعد از اینکه سرکه رسوب را نرم کرد و در خود حل کرد، اقدام به تمیز کردن شیر نماییم.

البته اگر زمان داشته بتوانید شیر را باز کرده و در محلول آب و سرکه قرار دهید، بسیار نتیجه بهتری بدست خواهید آورد.

شست و شوی شیرآلات با جوش شیرین

برای این منظور از 1/4 لیوان جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری آب استفاده کنید، تا محلول خمیری شکل بدست بیاید، این محلول نه باید خیلی صفت و نه خیلی شل باشد.

محلول را با یک پارچه نرم و اسفنج بر روی شیرآلات بمالید و اجازه بدهید 5 تا ده دقیقه بماند و سپس آبکشی نمایید.

هشدار

هرگز برای شستشوی شیرآلات از سیم ظرفشویی استفاده نکنید، چرا که سطح شیر را خراش می دهد و آسیب می زد.